Vægttab

29.11.2016

Spiser du også når du IKKE er sulten? 

Vi spiser ikke kun når vi er sultne. Så tænker du ’Det er jeg sku da godt klar over?!’ Men hvorfor er det egentlig sådan? Og hvordan hænger mad og følelser sammen? Det kan nemlig være en stor grund til overvægt. 

Vi spiser for at hygge og fejre

Vi er danskere og vi ved hvad ’hygge’ betyder. Vi spiser for at hygge os og vi spiser når vi fejrer. Tænk blot på en konfirmation, et bryllup, et jubilæum. Fejring, hygge og mad hænger uløseligt sammen. Det kan besværliggøre et vægttab, hvis behovet for mad i forbindelse med dine følelser bliver for stærke og fører til overvægt.

Mad og følelserne

Men hygge og fejring er ikke det eneste vi forbinder med mad. Nydelse, hygge og magelighed i en travl hverdag kan derfor gøre at kiloene kommer snigende. Vi spiser også for at dæmpe negative følelser som uro, stress, ængstelse, vrede, sorg, kedsomhed, ensomhed eller blot lavt selvværd. Hvilket efterhånden kan blive en ond spiral hvis man er overvægtig og har lavt selvværd i forvejen. Når vi spiser for at dæmpe følelserne er der er næsten altid tale om søde og fede madvarer. 

Det er måske ikke så underligt, da netop den slags mad påvirker hjernens belønningssystem og dermed øger niveauet af dopamin og opioider i hjernen. Det giver psykisk ro og velvære. Det kan være farligt især med hensyn til overvægt hvis det ender med at blive en fastgroet vane.

Trøstespisning og overvægt

Trøstespisning er noget, de fleste kender til. For nogle mennesker med overvægt, fylder denne psykologiske funktion af mad og spisning alt for meget. Maden bliver brugt som problemløsning og en flugt fra ubehagelige tanker og følelser og psykisk smerte og erstatning for behov, som man ikke får opfyldt på anden vis for eksempel omsorg, tryghed og anerkendelse. Der kan være mange årsager til trøstespisning eksempelvis stress, mobning, arbejdsløshed, problemer i parforholdet, sygdom eller dødsfald. Det kan også spores længere tilbage i livet. Undersøgelser påpeger at det at spise for meget kan komme helt fra barndommen, grundet en negativ påvirkning som skilsmisse eller dødsfald.

Overvægt som vores skjold

Overvægten kan for nogle fungerer som en slags beskyttelse – et skjold mod omverdenen, det giver tryghed. Overvægten kan fjerne fokusset fra vores egen person, fordi andre i højere grad lægger mærke til de ekstra kilo end til personen bag. Men overvægt kan også fjerne fokus fra problemerne bag. Den overvægtige ser de mange ekstra kilo som problemet og forklaringen på for eksempel lavt selvværd, manglende arbejde eller manglende kæreste og koncentrerer sig om at tabe sig i stedet for at gå i gang med at løse de egentlige problemer. Derfor tager vi hos Dit Vægttab små skridt ad gangen henimod et vedholdende vægttab. Et vægttab som du kan overskue parallelt med dine egne problemstillinger i hverdagen. Husk at et vægttab skal tage udgangspunkt i dig og dine mål.

Men hvad fan*** skal jeg så gøre? Jeg kan ikke lade være med at tage de forkerte beslutninger?

Hos Dit Vægttab mener vi, at det kan være en stor hjælp at klarlægge og lægge mærke til hvad du egentlig spiser. Mange famler rundt og ved egentlig ikke helt, hvad og hvor meget de spiser i løbet af en dag grundet autopiloten.

Vi skal selvfølgelig huske at fejre delmålene i et vægttab, det lægger Dit Vægttab stor vægt på. MEN behøver vi at fejre delmålet med kage. Tjo – Det er det vi vant til. Men kan vi fejre på anden vis? Det kan måske være at en fejring bør være at man tillader sig selv at skippe træningen en dag, og lave noget man hellere har lyst til, eller noget helt andet som kan gøre dig glad, men ikke omhandler mad. På den måde kan man bryde med den slaviske tankegang om at fejring = mad.

3 hurtige tips fra Dit Vægttab

  • Man kan hjælpe sig ved at holde fristende madvarer ude af syne, i hvert fald derhjemme. Selvfølgelig er det svært at holde alt ud af syne, men forsøg at undgå slik afdelingen i supermarkedet, hvis du kan.
  • Se IKKE tv eller læse avis eller i det hele taget foretage dig 100 ting når du spiser. Koncentrer dig 100% om at spise, når du spiser så alle sanser mættes.
  • Mange overvægtige spiser ekstremt hurtigt, forsøg at sætte farten ned. Hjernen registrerer først vi er mætte 20 min. Efter vi starter med at spise.

 

Ovenstående tekst er udarbejdet af Dit Vægttab, der laver kost- og træningsplaner til Mariagerfjord på vægten. Se mere om dem her.