Træning

29.11.2016

"Jeg vil af med mavefedtet, så jeg laver en masse maveøvelser” – Verdens største fejl ved træning til vægttab!

Det vi omtaler her, er det begreb der kaldes “punktforbrænding”. Men at kalde det et begreb er næsten at tildele ordet for meget betydning. Det skulle snarer kaldes en skrøne, for det eksisterer ligeså lidt som alfer og julemanden. Træning til vægttab er lidt mere kompliceret end som så.

Hvis du, som langt over halvdelen af den danske befolkning, synes du gerne vil smide det overskydende fedt omkring maveregionen. Kan du meget vel være en af dem, som fejlagtigt tror, at det sker bedst ved at træne det pågældende område. Men her må vi altså stoppe dig engang, før du spilder mere af din tid. For du kan ikke være mere galt på den.

Rigtig mange tror fejlagtigt at kroppen fungerer sådan, at træning omdanner fedt til muskler. Der må vi dog finde den store røde tusch som markerer fejl i rapporten. Fedt kan nemlig aldrig nogensinde, uanset hvilke laboratorier, eller ulovlige hjælpemidler du gør brug af, blive til protein, som kroppen danner muskelmasse af.

Kroppen er desværre heller ikke designet sådan, at den forbrænder det nærmeste fedt omkring musklen du træner. Træner du en muskel, eksempelvis ved cykling, sendes der besked til hjernen om at den skal bruge mere energi. Energien kommer kun ét sted fra, og det er fra dit blod. Derfor sender hjernen besked til hjertet, som begynder at pumpe hurtigere. Mere blod bliver derved transporteret til den pågældende muskel. Blodet indeholder en rigtig stor mængde ilt, som er samlet op på vejen fra lungerne. Derudover har det samlet en masse energi op (kalorier), undervejs fra hele sin tur rundt i kroppen.

Du forbrænder altså fedt rundt omkring fra hele kroppen, når du træner dine ben, og ikke kun på lår-basserne. 

Derfor er det vigtigt at få pulsen op under træning til vægttab

Vi forbrænder altså kalorier ved at blodet transporterer energi, i form af kalorier, til musklen der har brug for det under arbejde. Så vil den skarpe kniv i skuffen nok allerede have regnet ud, at jo mere blod du kan få sat i cirkulation til den pågældende muskel, jo mere energi forbrænder du også. Og ganske rigtigt! Derfor er det vigtigt at træne med så stor intensitet at pulsen kommer op og rammer der, hvor det virkelig batter noget. Og det sker simpelthen bare ikke, ved at ligge på yoga-måtten og lave maverulninger, eller ved at sidde og hygge sig på kondicyklen i en times tid. Men hvad skal du så gøre, hvis du ønsker mere effektiv træning til vægttab?

Brug de store muskler og få mere effektiv træning

Med ovenstående viden, er det heller ikke raketvidenskab, at de store muskler selvfølgelig sluger noget mere energi end de små. Der er altså med andre ord, noget mere ved, at få gang i de store lår-muskler, fremfor at træne armene, som egentlig er nogle af de mindste muskler vi har i kroppen. Derudover frigiver de store muskler også langt mere testosteron, som er et af de allervigtigste hormoner til både muskelopbygning, og til vægttab.

Men hvis jeg styrketræner de store muskler, kommer jeg til at ligne et stort brød eller bliver for maskulin af se på.

Igen, er vi altså nødt til at skyde den myte til jorden. Der skal afsindigt meget træning til, for at komme til at ligne noget som de fleste ikke synes er pænt. Og det er jo ikke sådan, at musklerne bare vokser sig store og du ligner en bodybuilder fra den ene dag til den anden. Tværtimod giver det nogle mere naturlige former at lave styrketræning et par gange om ugen.

Så drop undskyldningerne, og kom ud af den komfortzone. Træn den halve tid, ved at give den fuld gas i en halv time med fokuseret træning til vægttab.

 

Ovenstående er udarbejdet af Dit Vægttab, der leverer en træningsplan specielt udviklet til Mariagerfjord på Vægten. Læs mere om dem her.